Tancar
27/02/2020
Les bateries del futur s'investiguen al sincrotró ALBA
El Premi Nobel de Química 2019 va ser atorgat conjuntament a John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham i Akira Yoshino pel desenvolupament de bateries d’ions de liti: en paraules del Comitè Nobel, "han creat un món recarregable".

La comunitat de recerca de bateries abraça avui milers d'investigadors a tot el món, inclosos químics, físics, científics i enginyers de materials, que cooperen per impulsar aquesta tecnologia, augmentar-ne el rendiment i la sostenibilitat i, també, discernir noves químiques de bateries més enllà de les d’ions de liti.

L'Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB) ubicat al campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el nostre soci i veí, es troba entre els centres d’àmbit mundial involucrats en aquest camp de recerca amb el grup Materials Inorgànics per a Aplicacions de Bateria dirigit per M. Rosa Palacín.

En un webinar organitzat el 23 de gener per Secpho, un grup d'innovació tecnològica que aplega empreses, centres tecnològics i grups de recerca, Ashley Black, membre del grup de Palacín, va parlar sobre l'ús de la radiació sincrotró en la investigació sobre bateries. La seva xerrada és ara en línia (vídeo de 23 minuts en anglès) i ofereix una bona oportunitat per fer palès les capacitats d’un sincrotró a l’hora de proporcionar informació única sobre els materials.

Entre els diferents exemples presentats per Ashley Black, esmentem dos resultats obtinguts mitjançant el sincrotró ALBA en relació amb les bateries futures, basades en sodi o calci en lloc de liti: l'estudi in situ dels mecanismes de reacció química en cèl·lules de bateries d’ions de sodi (línies de llum MSPD i CLAESS) i la localització del calci mitjançant reconstrucció per tomografia, gràcies al microscopi de transmissió de raigs X de la línia de llum MISTRAL en el cas de bateries d’ions de calci.
 

Més notícies

05/11/2014 Nous catalitzadors investigats gràcies al sincrotró ALBA 04/11/2014 SENER acull una reunió amb ESA, NASA i ROSKOSMOS a la seva seu del BSP 29/10/2014 El BSP serà present a la fira Smart City 22/10/2014 El BSP signa una aliança amb B barcelona consulting 14/10/2014 La UAB inaugura el nou edifici ICTA-ICP 08/10/2014 Una delegació del BSP visita les instal·lacions d’Epson
37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47